Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2012

Ελληνικά τσιπάκια στα iPhone.


Ο κ. Γιώργος Κουτσογιαννόπουλος μπορεί να μιλά επί πολλή ώρα για την κουλτούρα, τις συνήθειες και τα χούγια των Ιαπώνων. Για τους πειθαρχημένους ταξιτζήδες του Τόκιο, που κάθε μέρα βάζουν στις θέσεις των επιβατών φρεσκοπλυμένες λευκές δαντέλες και νιώθουν ντροπή αν υπάρχει έστω κι ένας μικρός λεκές επάνω τους.

Ο πρώτος λόγος που κ. Κουτσογιαννόπουλος γνωρίζει όλες αυτές τις λεπτομέρειες για τους Ιάπωνες είναι ότι η εταιρεία του, Helic, μια επιχείρηση που ξεκίνησε στην Αθήνα ως start up, με την επιχειρηματική εφαρμογή του διδακτορικού του για τη σχεδίαση τσιπ , προμηθεύει λογισμικό για τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ηλεκτρονικών συσκευών στην Ασία.

Ο δεύτερος λόγος είναι ότι εδώ και λίγα χρόνια επενδυτής και μέτοχος της Helic είναι η Fujitsu, μια από τις διασημότερες εταιρείες υψηλής τεχνολογίας στον κόσμο, η οποία ενθουσιάστηκε από τις καινοτομίες της ελληνικής εταιρείας και εισήλθε στο μετοχικό της κεφάλαιο. Ο τρίτος λόγος είναι ότι η Helic, μια από τις ελάχιστες ελληνικές εταιρείες και ίσως η μοναδική του κλάδου της υψηλής τεχνολογίας, διατηρεί αντιπροσωπεία στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, στη Γιοκοχάμα.
Καλιφορνέζικο όνειρο

Ο κ. Κουτσογιαννόπουλος ζει μεταξύ Σαν Φρανσίσκο, όπου και η έδρα της εταιρείας από το 2007, και Αθηνών, όπου γίνεται η ανάπτυξη των προϊόντων. Στην Καλιφόρνια, όπως λέει, η εταιρεία φορολογείται με 48%, το Ε1 είναι σαν βιβλίο και αν γράψεις κάτι λάθος στη φορολογική δήλωση, σου τηλεφωνεί αμέσως η Εφορία για να σε βοηθήσει να το διορθώσεις.

«Αναπτύσσουμε λογισμικό που αποτελεί εργαλείο σχεδίασης ολοκληρωμένων κυκλωμάτων. Ο πελάτης παίρνει το λογισμικό και μαζί με άλλα σχεδιάζει τσιπ παραγωγής. Πολλά τσιπ του iPhone έχουν κατασκευαστεί με εργαλεία της Helic» σημειώνει ο κ. Κουτσογιαννόπουλος. «Oλοι οι δορυφορικοί δέκτες της Ασίας είναι σχεδιασμένοι με εργαλεία της Helic. Oλες οι τηλεοράσεις φοράνε τσιπ που κατασκευάστηκαν με δικά μας εργαλεία» συμπληρώνει. Πελάτες της Helic είναι, μεταξύ άλλων, οι κολοσσοί Intel, AMD, Sony, Fujitsu, Samsung, Huawei, Panasonic, οι οποίοι προτιμούν «μια συνταγή και ομάδα made in Greece» λέει.

Η Helic ιδρύθηκε το 2000 από τον κ. Κουτσογιαννόπουλο και τον κ. Σωτήρη Μπαντά. «Μόλις είχαμε τελειώσει τα διδακτορικά μας στο ΕΜΠ και είχαμε μηδενική εργασιακή εμπειρία. Διαθέταμε όμως ερευνητική εμπειρία. Είχα την τύχη να έχω φτιάξει έξι τσιπ, δούλεψα με το πυρίτιο, έκανα μετρήσεις τρία χρόνια κaι εργάστηκα στα θεωρητικά αποτελέσματα» διηγείται.
Συνωμότησε το Σύμπαν...

Ολα ξεκίνησαν το 1994, όταν ο κ. Κουτσογιαννόπουλος προσπάθησε να μάθει πώς θα μπορούσε να προβλέψει τη συμπεριφορά ενός πηνίου αν έμπαινε σε ένα τσιπ. «Αυτό ήταν δύσκολο και λόγω του υλικού και διότι δεν είχαν βρεθεί ακόμη τα μαθηματικά μοντέλα. Ημασταν τρεις-τέσσερις στον κόσμο που ασχοληθήκαμε με το θέμα» σημειώνει.

Για την εμπορική εκμετάλλευση αυτής της τεχνογνωσίας χρειάστηκε να λυθούν ζητήματα όπως η χρηματοδότηση, η στελέχωση και η προσέλκυση των πρώτων πελατών. Τότε το Σύμπαν συνωμότησε υπέρ των νέων επιχειρηματιών. «Προτού υποβάλουμε καταστατικό, εμφανίζεται κάποιος από το Κολοράντο και λέει: "Αυτό που έχετε είναι μοναδικό στον κόσμο και θέλω να δω τι κάνετε". Ηρθε στην Ελλάδα, κλείσαμε την πρώτη μας δουλειά, ύψους 200.000 δολαρίων, και παραδώσαμε σε εννέα μήνες» εξιστορεί ο κ. Κουτσογιαννόπουλος. «Ταυτόχρονα πήγαμε σε όλα τα venture capitals της Ελλάδας και πολύ γρήγορα η ομάδα της Alpha Finance υποστήριξε το εγχείρημα, βοηθώντας στην εξεύρεση επενδυτών, στην κατάρτιση του business plan, αλλά και διά της συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο».

Τα επόμενα χρόνια η Helic πέρασε όλες τις παιδικές ασθένειες. «Εχουμε κάνει όλα τα λάθη που υπάρχουν στα βιβλία για την επιχειρηματικότητα. Αυτό μας βοηθά, αφού πλέον ξέρουμε, μάθαμε» λέει και επισημαίνει ότι ένα εξ αυτών ήταν το γεγονός ότι η εταιρεία μεγάλωνε στο λάθος οικοσύστημα. «Φάγαμε δυόμισι-τρία χρόνια για την ανάπτυξη του πρώτου προϊόντος και η εταιρεία άρχισε να τζιράρει και να έχει συνεχή ανάπτυξη ως και σήμερα με διάφορους σταθμούς στην ιστορία της» συνεχίζει.
Μεταξύ Αθήνας και Σίλικον Βάλεϊ

«Το 2007 μεταφέραμε την έδρα μας στο Σαν Φρανσίσκο, αφού και η επιχειρηματική δράση μας ήταν εκτός Ελλάδας και ήταν ευκολότερο να κάνουμε μπίζνες ως αμερικανική εταιρεία για πολλούς λόγους» τονίζει.

Η εταιρεία έκανε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου «σηκώνοντας» 13 εκατ. δολάρια (τα 7 από επενδύσεις και 6 από επιχορηγήσεις). Το 2008 εισήλθε στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ο «γκουρού» της Σίλικον Βάλεϊ κ. Αντι Μπεκτολσχάιμ, ιδρυτής της Sun Microsystems και άλλων εταιρειών, που πουλήθηκαν για εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια, angel investor της Google και τεχνικός διευθυντής της Arista Networks. Παράλληλα, στο μετοχικό κεφάλαιο της Helic εισήλθε και η Fujitsu Group, καθώς και η Magma Design Automation, η οποία εξαγοράστηκε πέρυσι από τον κολοσσό Synopsys.

Ετσι, η Helic έφθασε να έχει δύο πανίσχυρους στρατηγικούς επενδυτές. «Δεν υπάρχουν μόνο τα παραδοσιακά venture capitals. Eχει νόημα να πάρεις χρήματα από έναν στρατηγικό εταίρο, που θα σε συμβουλέψει, θα σε καθοδηγήσει και θα σου κάνει τζίρο. Είναι μια πάρα πολύ καλή ιδέα. Οι στρατηγικοί επενδυτές είναι σημείο αναφοράς, δίνουν μεγάλη προστιθέμενη αξία, και μάλιστα στη δική μας περίπτωση λειτούργησε ως ψήφος εμπιστοσύνης από τις ιαπωνικές επιχειρήσεις» τονίζει ο κ. Κουτσογιαννόπουλος.
«Στην Ελλάδα παράγουμε επιστήμονες»

Ο ιδρυτής της Helic γεννήθηκε στην Αθήνα, πέρασε τα σχολικά του χρόνια στον Βόλο και σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανικός στο ΕΜΠ, απ' όπου πήρε και το διδακτορικό του.

«Η Ελλάδα δεν έχει τίποτε άλλο από τα μυαλά. Μπορεί να επιζήσει από τα μυαλά πολύ ταλαντούχων νέων ανθρώπων της. Το ελληνικό Πανεπιστήμιο παράγει 10.000-15.000 πολύ μεγάλα μυαλά επιστημόνων κάθε χρόνο, ιδίως στο οικοσύστημα των τεχνολογιών πληροφορικής» σημειώνει ο κ. Γ. Κουτσογιαννόπουλος.

«Αν θα έπρεπε να κάνει κάτι η χώρα, αυτό θα ήταν να δώσει τη δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να ασχοληθούν με τις τεχνολογίες πληροφορικής και το λογισμικό, δηλαδή με επενδύσεις που δεν χρειάζονται πάγια και στήνονται με χαμηλό κόστος. Ενα laptop και το μυαλό του καθενός μπορούν να δώσουν τη δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να γράψουν λογισμικό που απευθύνεται στην παγκόσμια αγορά. Καινοτομία χρειάζεται, τίποτε παραπάνω» συμπληρώνει.

Οπως σημειώνει, κατ' αυτόν τον τρόπο γίνεται απόσβεση της επένδυσης που έγινε για την εκπαίδευση των νέων. «Για κάθε άτομο που φεύγει στο εξωτερικό, απαξιώνονται επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Πρέπει να εξηγήσουμε στο κοινό το πώς μπορεί να φτιάξει μια μικρή πολυεθνική και η Ελλάδα να γίνει μέρος ενός μεγάλου και φιλόδοξου τεχνολογικού οικοσυστήματος» καταλήγει.


Πηγή : tovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου