Παρασκευή 3 Αυγούστου 2012

Πώς οι καινοτόμες επιχειρηματικές ιδέες "θάβονται" ελλείψει χρηματοδότησης

13/1/12 8:28 μ.μ.
Το προϊόν ήταν καινοτόμο και με καλές εμπορικές προοπτικές, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και διεθνώς: ένα σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού θέσης σε σημεία που δεν «πιάνει» το γνωστό GPS, όπως σε λατομεία ή ορυχεία, όπου το «στίγμα» των εργαζομένων μπορεί να αποδειχθεί σωτήριο για τη ζωή τους. 


Με τον φάκελο της επένδυσης υπό μάλης, ο επιχειρηματίας έσπευσε να αναζητήσει χρηματοδότηση, έχοντας πολλές ελπίδες ότι θα τα καταφέρει. Βρέθηκε, όμως, μπροστά σε κλειστές πόρτες. Το επιχείρημα του ανθρώπου, που ανέλαβε να αξιολογήσει τον φάκελο, ήταν ότι «δεν βλέπει τον λόγο να εγκρίνει ένα ακόμη GPS». Το αίτημα χρηματοδότησης απορρίφθηκε.

Ο επιχειρηματίας ήταν ο Βασίλης Θωμαΐδης, ιδρυτής της εταιρίας ανάπτυξης εξειδικευμένου λογισμικού "Compucon ΑΕ", πρώην πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Β.Ελλάδος (ΣΕΒΕ) και ομιλητής, σήμερα, στο κεντρικό συνέδριο της 75ης ΔΕΘ για την καινοτομία και την πράσινη ανάπτυξη. 

«Πολλές [καλές επενδύσεις και ιδέες] θάφτηκαν στην αξιολόγηση και θα ήθελα να είχα τη δυνατότητα να αξιολογούνται από ανθρώπους που γνωρίζουν τί κάνουν», είπε χαρακτηριστικά. 

Η εταιρία του, πρόσθεσε, δεν μπόρεσε να εξαργυρώσει, όπως θα έπρεπε, την καινοτομία που παρήγε. Κι αυτό γιατί, όταν έφτασε στο σημείο να πρέπει να παράγει τα καινοτόμα προϊόντα που σχεδίασε, με τις ακριβές πρώτες ύλες, διαπίστωσε ότι το ελληνικό σύστημα δεν ήταν έτοιμο να χρηματοδοτήσει πραγματικά καινοτόμες ιδέες, γιατί απλά δεν μπορούσε να τις ...αναγνωρίσει!

«Η επιχείρησή μου θα είχε καλύτερη τύχη αν πουλούσε τούβλα»

«Η επιχείρησή μου θα είχε καλύτερη τύχη αν πουλούσε τούβλα», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι η επιχείρηση που παράγει καινοτομία, δεν έχει αρχικά κέρδη και χρειάζεται στήριξη με κάποια επιδότηση, έστω με τη μορφή μη πληρωμής φόρων. 

«Κάποια στιγμή, η επιχείρησή μου είχε 84 άτομα προσωπικό, εκ των οποίων οι 55 δούλευαν για προϊόντα, που εκείνη τη στιγμή δεν πωλούνταν ακόμη», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι, αν και τα τελευταία 15 χρόνια οι επιδοτήσεις, που έλαβε δεν ξεπέρασαν τα 500.000 ευρώ, οι φόροι που κλήθηκε να πληρώσει ξεπερνούσαν το 1 εκατ., χωρίς να υπολογίζονται οι έμμεσοι.

Ο Παντελής Αγγελίδης, πρόεδρος της εταιρίας ανάπτυξης ολοκληρωμένων τεχνολογικών λύσεων τηλεματικής και τηλεϊατρικής "Vidavo AE", φαίνεται επίσης να πιστεύει ότι το καινοτόμο επιχειρείν είναι δύσκολη -και παραγνωρισμένη- δραστηριότητα στην Ελλάδα. 

«Έχουμε πάρει ως εταιρία δύο ευρωπαϊκά βραβεία, αλλά ούτε ένα ελληνικό», υπογράμμισε μιλώντας στην εκδήλωση και πρόσθεσε ότι, αν και η εταιρία του έχει υλοποιήσει αρκετά επιδοτούμενα προγράμματα, «κάθε φορά που κάποιος ερχόταν για έλεγχο νιώθαμε αναξιοπρεπείς με τον τρόπο αντιμετώπισης». 

Κατά τον ίδιο, το «κρυφό» κόστος του κράτους δυσκολεύει ούτως ή άλλως μια μικρή επιχείρηση να επιβιώσει, κατάσταση που θα βελτιωνόταν με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Το ίδιο αποτρεπτική για το επιχειρείν είναι και η νοοτροπία στιγματισμού της αποτυχίας και δαιμονοποίησης της επιχειρηματικότητας. 

«Η αλλαγή κουλτούρας είναι απαραίτητη και πρέπει να ξεκινήσει από την εκπαίδευση, να αναδειχτεί στα λύκεια και τα πανεπιστήμια η επιχειρηματικότητα ως βασική κοινωνική λειτουργία. Να μη φοβόμαστε να αποτύχουμε, γιατί αλλιώς δεν θα κάνουμε ένα βήμα μπροστά. Και οι αποτυχίες είναι πάντα καλύτερα μαθήματα από τα βήματα επιτυχίας», κατέληξε.

Φτιάχνει κυκλώματα για το CERN, αλλά δυσκολεύεται να βρει εξειδικευμένο προσωπικό.

Για τον Πέτρο Σουκουλιά, πρόεδρο του Επιστημονικού Συμβουλίου της εταιρίας Prisma Electronics, με έδρα την Αλεξανδρούπολη, η οποία -μεταξύ άλλων- έχει κατασκευάσει ηλεκτρονικά κυκλώματα για το CERN, η παραγωγή καινοτομίας στην Ελλάδα "σκοντάφτει" και σε άλλα εμπόδια. 

«Δυσκολευτήκαμε να βρούμε κατάλληλο προσωπικό τεχνικό και επιστημονικό στην περιοχή όπου δραστηριοποιούμαστε», είπε και κάλεσε τις ελληνικές επιχειρήσεις να επενδύουν σε έρευνα και ανάπτυξη και να «μπαίνουν" σε ερευνητικά προγράμματα, αλλά να το κάνουν στοχευμένα, να αξιολογούν ποια από αυτά μπορούν όντως να τις βοηθήσουν στη δραστηριότητά τους. 

Ο ίδιος σημείωσε ότι και η πολιτεία πρέπει να επενδύσει σοβαρά στην έρευνα και την ανάπτυξη, να δημιουργήσει σταθερό κλίμα και περιβάλλον και να "προτεραιοποιήσει" το καινοτόμο ελληνικό προϊόν στο εσωτερικό της χώρας. 

Ιστοσελίδες της "κακιάς ώρας" παρά το δέλεαρ των 100 δισ. δολ!

Το 2009, τα έσοδα από κρατήσεις ξενοδοχείων μέσω Διαδικτύου έφτασαν παγκοσμίως τα 100 δισ. δολ, αποτυπώνοντας με αριθμούς το γεγονός ότι ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι, πριν φτάσουν στη ρεσεψιόν μιας μονάδας, κάνουν πρώτα μια στάση …στο Ιντερνετ (στις ίδιες τις ιστοσελίδες των καταλυμάτων ή από τα site των ηλεκτρονικών τουριστικών πρακτόρων, τύπου “booking.com”). 

Ωστόσο, στην Ελλάδα, τα ξενοδοχεία δείχνουν να μην έχουν αντιληφθεί αυτή την πρόκληση εφαρμογής καινοτομίας. «Οι περισσότερες ιστοσελίδες των ελληνικών ξενοδοχείων είναι της κακιάς ώρας κι αυτό αποτρέπει τους καταναλωτές από τις κρατήσεις. Η εικόνα είναι τραγική», σημείωσε ο Κωνσταντίνος Τριανταφύλλου, διευθύνων σύμβουλος της Bluebyte Software, η οποία σχεδιάζει μεταξύ άλλων λογισμικό για τον ξενοδοχειακό τομέα.

Την ίδια στιγμή, τα προγράμματα που έχουν στόχο να βελτιώσουν την κατάσταση, καθυστερούν. «Στο πρόγραμμα "digi-logde", που αφορούσε την ενίσχυση ξενοδοχείων για τη δημιουργία διαδικτυακών τόπων προβολής και συστημάτων ηλεκτρονικών κρατήσεων, προβλεπόταν να ενταχθούν 3.000-4.000 ξενοδοχεία από τα συνολικά 11.000. Οι εγκρίσεις ξεκίνησαν τον φετινό Ιούνιο, με καθυστέρηση ενός έτους, εν μέσω κρίσης και αφού άρχισε η σεζόν [...] Από τις 400-500 προτάσεις, που υποβλήθηκαν μέσω του δικτύου μας, εγκρίθηκαν 14. Πολιτεία και ξενοδόχοι πρέπει να καταλάβουν ότι αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί», κατέληξε.


Πηγή : Express.gr 13/09/10 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου